In dit hoofdstuk gaat het om hoe je de data-hongerige bedrijven niet van grondstof voorziet. Jij en jouw gedrag zijn ruwe grondstof die deze bedrijven weten om te zetten in voorspellingen over jouw gedrag en daarmee heel veel geld verdienen. In feite doe je vrijwilligerswerk voor ze. Dat lukt maar weinig grote multinationals: jou als vrijwilliger inzetten.
Met de tips in het hoofdstuk over hoe je je privacy beschermt kom je een aardig eind. Maar in dit geval is het toch echt het meest logische dat je deze diensten niet meer gebruikt en je accounts verwijderd.
Een stapje verder is het besef dat Google meerdere diensten heeft en dat bijvoorbeeld Whatsapp en Instagram eigendom zijn van Facebook. En dat als je deze diensten gebruikt je deze bedrijven weer van meer grondstof voorziet en het profiel dat ze van je hebben weer verrijkt. Gratis.
Het is in feite vrij simpel: als een dienst gratis is, en die dienst moet het doen zonder giften (zoals Wikipedia) en de dienst heeft naast een gratis abonnement geen betaalde abonnementen, dan kun je er vrijwel zeker van uitgaan dat jouw data hun verdienmodel is.
Wat minder voor de hand liggend, en lastiger te voorkomen, maar wel een mooi voorbeeld om te zien hoe deze bedrijven je aan het werk zetten is de reCAPTCHA. Dat is die leuke puzzel die je vaak ziet als je moet inloggen op een website. Om aan te tonen dat je geen robot bent krijg je een aantal afbeeldingen te zien en moet je aangeven op welke van die afbeeldingen stoplichten staan. Als dat goed lukt dan mag je verder. Is het je al eens opgevallen dat die foto's altijd over verkeerssituaties gaan en nooit over vogels, planten of het weer? Wist je dat dit van Google is? Google is bezig met de ontwikkeling van zelfrijdende auto's. Daarvoor moeten hun computers leren om verkeerssituaties goed in te schatten. Dat is veel werk. Google bedacht dat dat ook met de reCAPTCHA kon. Op deze manier krijgt Google gratis van iedereen die de test doet informatie over verkeerssituaties en leren hun computers beter verkeerssituaties in te schatten en kunnen ze daar op den duur heel veel geld aan verdienen. Dat roept de vraag op van wie al die data is die Google verzamelt.
Een ander voorbeeld met een vergelijkbare logica erachter is Google Translate. Een erg handige dienst. Heb je wel eens een verbetering voorgesteld van een vertaling bij Google Translate? Wat je op dat moment deed was Google helpen hun vertaalcomputers beter te leren vertalen. En dat met jouw gratis inzet. Het zou mooi zijn als Google je op z'n minst betaald voor zoiets.