digitaal minimalisme

- pamflet over autonomie in een digitale wereld -

Stap 1: Adverteren als verdienmodel

Google, Facebook, YouTube en nog veel meer vergelijkbare en andere internetdiensten zijn gratis. De werknemers en computers van die bedrijven zijn echter niet gratis. Dus ergens moet geld vandaan komen. Door een mix van ideeën is het op het internet nooit gebruikelijk geworden om geld te vragen voor diensten. Die mix van ideeën bestaat onder andere uit idealen over een vrij en open internet en dat de informatie op het internet gratis en voor iedereen toegankelijk moet zijn. En aan de andere kant ideeën over groei, disruptie en onbeperkte vrijheid van ondernemen. Facebook, bijvoorbeeld, heeft lang als motto gehad: "Move Fast and Break Things".

Uit die mix en de druk vanuit investeerders om toch geld te verdienen ontstond adverteren als het meest succesvolle verdienmodel. Met als gevolg dat Google één van hun eerste beloften om nooit advertenties te tonen op hun zoekmachine brak. Daarna volgden nog vele gebroken beloftes.

Het verdienmodel van bedrijven als Google en Facebook is, kort gezegd, advertenties verkopen op hun websites. Dat is een heel ander doel dan vrije en open informatievoorziening.

'Stap 2: Adverteer gerichter door veel te weten'