digitaal minimalisme

- pamflet over autonomie in een digitale wereld -

Stap 3: Adverteer meer door gebruikers verslaafd te maken

Hoe meer advertenties ze jou kunnen laten zien, hoe meer inkomsten ze genereren. Dus is het handig als je langer en meer kijkt. Dat gebeurt op allerlei manieren. De eenvoudigste manier is om jou steeds meer nieuwe informatie te laten zien die jij misschien wel interessant vindt. Voor dat je het weet ben je langer op YouTube dan je eigenlijk van plan was.

Een stap verder is om de nieuwe informatie die jij krijgt te zien op een subtiele manier zo te selecteren dat je meer betrokken raakt. Waardoor je misschien wat langer wilt kijken of zelfs meer wilt posten of liken. Uit onderzoek blijkt dat berichten met negatieve emoties beter werken om jou betrokken te laten zijn dan berichten met positieve emoties. Met als gevolg dat negatieve berichten op den duur de voorkeur krijgen, om de kans zo groot mogelijk te maken dat je meer en langer kijkt.

De mogelijkheid om likes te geven en te ontvangen levert ook weer veel extra informatie op (wat like je, wanneer, etc.). En de kans is groot dat je nieuwsgierig bent of je zelf likes hebt gekregen.

Deze prikkels zorgen voor kleine dopamine shotjes (het is best kicken om een like te krijgen). En dat allemaal samen zorgt voor een verslavende mix. En dat komt goed uit: je kijkt meer, ziet meer advertenties en dus hebben ze meer inkomsten.

'Stap 4: Subtiele manipulatie'