Adverteerders kunnen dus verschillende advertenties maken voor verschillende doelgroepen (de verschillende kleuren jas). Wat ook kan, en gebeurt, is dat bijvoorbeeld politieke partijen verschillende campagnes maken voor verschillende doelgroepen: eentje over immigratie, de ander over economie, de ander over milieu. Zo zien al die doelgroepen een ander gezicht van die partij, een gezicht dat beter bij jou past. Niet dat die politieke partijen jou zo goed kennen, nee, ze huren bedrijven (Google, Facebooks ea) in die jou misschien niet letterlijk kennen, maar wel kunnen inschatten wat bij jou aansluit. Bedrijven die met al hun verzamelde data over jou en anderen kunnen voorspellen hoe groot de kans is dat bepaalde informatie jou raakt en hoe groot de kans is dat jij ergens op klikt of koopt.
Ook klanten met minder nobele doelen kunnen verschillende campagnes maken voor verschillende doelgroepen. Campagnes die zo verschillen zodat ze net wat beter aansluiten bij de doelgroepen. Zo kunnen die klanten je misschien een heel klein beetje anders laten denken over een bepaald onderwerp. En al die kleine beetjes over een heleboel mensen kan zomaar ineens een maatschappelijk effect hebben. Bijvoorbeeld een campagne gericht op progressieve niet blanke Amerikanen met als doel Hillary Clinton een klein beetje in discrediet te brengen. Waardoor misschien een klein percentage van die Amerikanen niet zijn gaan stemmen.
Door de enorme hoeveelheid data die bedrijven als Google en Facebook van ons hebben, in combinatie met dat we als losse gebruikers niet meer van elkaar weten wat de ander voor informatie ziet, is het mogelijk om ons gedrag te beïnvloeden. Al is het op individueel vlak misschien nauwlijks te merken, het effect kan op maatschappelijk niveau net dat verschil maken.